Friday, October 28, 2011

Berbicara atas perjalanan dunia.

“Tiada apa pun yang menimpa seorang mukmin, sehingga duri yang mengenainya, melainkan Allah tuliskan untuknya kebaikan (pahala) dan padam dari kejahatan (dosa)” (Riwayat Muslim).

Perjalanan dunia tanpa ujian itu hanya angan angan !

Berbicara atas perjalanan dunia yang hanya sementara ini, ramai hamba yang mula menepuk dada dengan penuh bangga seolah-olah dunia ini dia yang punya. Tidak kurang juga menggunakan hujah-hujah hadis dan firman Allah swt untuk mempertahankan kekhilafan yang dilakukan dengan harapan ianya dapat menutup kezaliman yang dilakukan atas tiket 'I'm not guilty', Islam allowed it.

Islam tidak pernah membebankan umatnya.

MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA.

Jika benar anda lakukan berpaksikan agama, please make it from the start, dont use Islam just for hiding your mistakes.

Berbicara dunia.

Dunia ini tabung untuk kita di akhirat sana.
Ada dua jenis tabung, JANNAH or ANNAR. think !

Yakin anda beriman? Justeru Allah swt uji anda dengan dugaan.

"Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan.Dan sampaikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar" (Al-Baqarah:155)

# Kita sering bertanya kenapa Allah swt menguji kita, tapi kita jarang bersyukur kepada Allah swt tatkala menerima kebaikan. Bukan? Kerana, kita lupa. Tapi Allah swt tidak pernah lupakan kita, dengan memberi ujian untuk menyedarkan kita.

Tanya diri, anda lulus atau tidak peperiksaan di atas perjalanan dunia ini? atau anda semakin jauh dari laluan kebenaran.



Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment