Sunday, June 5, 2011

Kerna kita seagama :)

Salam'alaik.

Lame kan tak update stowy, sebab? jawapan yg padat dan jitu = MALAS !

Musim cuti sekolah ni, memang rumah nenek aku ni penuh dengan sedara mara. adik-adik sepupu aku yang kecik-2 molek tu sekejap berlari ke sana, pastu kang bergaduh..ending, menanges!hahaha. budak-budak kan, macam kita semua dulu. sekarang bukan tua, tapi kurang muda je. Kalau rumah nenek aku sunyi, memang orang kampung pelik la. Betapa riuh ye rumah aku.tapi besh la.sepupu-2 aku semua kecik2 lagi.baby pun ada..makna ye, lambat la aku nak dapat title 'makcik'.haha

Okay, dah musim cuti sekolah ni.macam dah tradisi, confirm la kenduri kawen ni berderet2.setiap minggu ade!kompang sana, kompang sini.karaoke sana, joget sini. Haissh, geleng pale aku. Bukan nak cite pasal how the way of kenduri happens, tapi apa yang berlaku sepanjang hari2 kenduri ni.

Today, 5 jun, sepupu aku nikah. Barakaallah Kak Ain! :) Selamat Pengantin Baru. Tema, biru laut! AWESOME ! tapi, sebelum p kenduri Kak Ain, aku singgah masjid kat Gombak. tumpang tandas sat, nak rapikan make up dan tudung. Maklumlah, perempuan kan. Hehehe
Sambil2 duduk kat luar masjid, aku ternampak satu notis board yg tertulis "ANDA DIWAJIBKAN MENUTUP AURAT DI DALAM KAWASAN MASJID". Tersengih aku jap. Macam2 1Malaysia skang.

Aurat wanita adalah seluruh anggota tubuhnya kecuali wajah dan dua telapak tangannya. Leher dan rambutnya adalah aurat di hadapan lelaki ajnabi (bukan mahram) walaupun sehelai. Pendek kata, dari hujung rambut sampai hujung kaki kecuali wajah dan dua telapak tangan adalah aurat yang wajib ditutup. Hal ini berlandaskan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala,

“Dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak darinya.” [TMQ An-Nur (24):31].



Jelas menunjukkan masyrakat Islam kat Malaysia ni dah tak mementingkan aurat. semua tau, bukan kat masjid je aurat WAJIb ditutup.kan dah memang wajib ke atas lelaki dan perempuan untuk jaga aurat. berat la weehhh kalau nk kena tulis notis board tu. Kau Melayu ke, Cina ke, India ke..LELAKI or PEREMPUAN as long you are Muslims, jagalah aurat! WAJIB, tak kesah kat mana2.Okay? berat masalah ummah skg.




Otw nak p rumah Kak Ain lepas singgah masjid tadi, aku ade nampak 1 banner yg tulis tentang pidato yg akan berlgsung kat gombak tentang phijrahan artis. Macam best. InshaAllah, ada kesempatan nk p dengaq tapi mcm jauh je. Baru-2 ni pegi tazkirah lepas maghrib, ustaz tu cakap, waktu solat yang panjang bukannya 'pilihan' sebaliknya KEMUDAHAN. Moral, solat lah pada awal waktu.hehe Macam2 nak kongsi,nanti laa.. Okay BYE, Ws.

Jom Berhijrah !

1 comment: